Transparantie in kwaliteit van zorg
De toepassing van lean in de zorg krijgt steeds vastere voet aan de grond. Het voornaamste doel van de zorgsector is de kwaliteit te verbeteren en de patient tevredenheid te verhogen. Door de kwaliteit van de zorg te verhogen kunnen veelal de kosten worden verlaagd. De zorgsector geeft steeds meer transparantie op het gebied van kwaliteitsindicatoren. Organisaties als Zichtbare Zorg ondersteunen de zorg bij het leveren van deze transparantie in kwaliteit. In zorginstellingen worden kwaliteitsindicatoren steeds vaker gevisualiseerd, zelfs in het publieke domein. Deze transparantie wekt vertrouwen bij zowel patiënt als medewerker. Voor het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch hebben we een kwaliteitsmuur ontworpen waarop de kwaliteitsindicatoren in het publieke domein gepresenteerd worden. De kwaliteitsindicatoren worden door de afdelingen zelf gepresenteerd maar het bord biedt ook ruimte voor feedback van patiënten.
Kwaliteitsbord als tool om verantwoordelijkheid af te leggen
“Over de resultaten kwaliteit van zorg willen we zo transparant mogelijk zijn zodat patiënten weten waar ze aan toe zijn en wat ze van het JBZ kunnen verwachten. Op de oude locatie zijn enkele afdelingen gestart met een kwaliteitsmuur. Dit concept hebben wij in samenwerking met Visual Workplace verder ontwikkeld tot het Kwaliteitsbord. Op deze borden is informatie te vinden over de kwaliteit van zorg van de afdeling die op een begrijpelijke manier weergegeven wordt. Die informatie is per afdeling verschillend, maar kan bijvoorbeeld gaan over patiënttevredenheid, doorliggen, ondervoeding of telefonische bereikbaarheid van de polikliniek.
We willen hiermee niet alleen informeren, maar ook verantwoordelijkheid afleggen over de kwaliteit van de zorg. Patiënten kunnen ons ten alle tijden daarop aanspreken. Transparantie en eerlijkheid zijn daarbij heel belangrijk. We laten dus niet alleen de mooie dingen zien, maar ook de punten waarop minder gepresteerd wordt. Uit ervaring weten we dat het bord de medewerkers stimuleert om steeds aan de kwaliteit van zorg te werken en zich daar verantwoordelijk voor te voelen.”
Miriam Casarotto - Jeroen Bosch Ziekenhuis
Smiley's en thermometers geven die visuele prikkel
Het visualiseren van de status op een specifieke kwaliteitsdoelstelling is op een eenvoudige manier te doen via magnetische smileys. In een oogopslag is te zien hoe ten opzichte van een specifieke doelstelling gepresteerd wordt. Smileys zijn beschikbaar in de kleuren rood, groen en geel en in diverse afmetingen. Indien de hoogte van een specifieke kwaliteitsindicator gepresenteerd dient te worden, wordt soms gebruik gemaakt van een thermometer. Dit is een magneet, gesneden in de vorm van een thermometer, welke op het kwaliteitsbord bevestigd is. Middels magnetische pijlen kan het prestatie niveau van de indicator aangegeven worden. Thermometers kunnen door ons in elke gewenste vorm ontworpen worden.
Benieuwd naar een kwaliteitsbord?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Wij brainstormen graag en denken met u mee wat voor u de beste opties zijn. Maatwerk leveren en advies geven zijn is wat we doen. Contact met Visual Workplace.