Home » Visual Management » Visual Management BLOGS » Visual Management » Een verbeterbord, een Lean tool of altijd en overal inzetbaar?
Een verbeterbord, een Lean tool of altijd en overal inzetbaar?
Een verbeterbord, een Lean tool of altijd en overal inzetbaar?

Een verbeterbord, een Lean tool of altijd en overal inzetbaar?

Het lijkt wel een nieuwe hype te worden. Misschien pikt van Dale het een keer op en staat het volgend jaar in de door ons Nederlanders zo gewaardeerde woordenboek: “Verbeterbord”.

Verbeterbord & Lean

Als Visual Management experts hebben we dagelijks met verbeterborden te doen. Samen met onze klanten komen we tot een maatwerk ontwerp/ bord wat goed past in het werkproces van de organisatie. De meeste klanten van Visual Workplace zijn bekend met verbeterborden omdat ze vaak actief bezig zijn met Lean implementaties, waar Visual Management een belangrijke ondersteunende tool voor is.

Elke omgeving?

Vaak vraag ik me af of een verbeterbord niet in elke branche onder elke omstandigheid inzetbaar is? Is het echt nodig met Lean bezig te zijn? Of is het doel "verbeteren", op welk vlak/ in welke situatie dan ook, ook voldoende? Als je het mij vraagt; het laatste!

Ga maar eens na:

  • in iedere kantoor omgeving zou een team vast ook verbeterslagen kunnen maken in hun werkprocessen?
  • de verpleegkundige in het ziekenhuis waar ik laatst was kan ik ook wel wat tips geven?
  • het supermarkt personeel kan bepaalde punten ook wel wat efficiënter aanpakken
  • zelfs mijn eigen huishouden met 3 kinderen kan wel wat soepeler lopen door het oppakken van “verbeteracties” ;-)
     

Elke omgeving waar “gewerkt” wordt kan “continue verbeteren” met een verbeterbord.

Smileys op een verbeterbord Verbeterbord in een praktijkomgeving

Theorie of praktijk?

Ik ben wel benieuwd wat het internet en de Lean experts zeggen over verbeterborden. Als ik 5 min onderweg ben kom ik een artikel van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) tegen. Leuk dat we als bron vermeld zijn, maar echt praktische tips vind ik er niet in terug.

Voor mij is een verbeterbord niet alleen wit whiteboard met wat zelf geknutselde lijnen en uitgeschreven acties. Een verbeterbord voor mij is een te beschrijven/ uitwisbaar magnetisch bedrukt bord wat door middel van een aantal visueel krachtige aspecten de juiste toegevoegde waarde heeft. Het heeft een maatwerk ontwerp met een voorbedrukte tabel, het bevat een huisstijl welke herkenbaar is voor medewerkers, een krachtige quote om verbeteren in een cultuur om te zetten en magnetische smileys welke direct een visuele reminder zijn voor de status van de nog openstaande en/of afgeronde acties.

Interesse in praktische tips & enkele adviezen? Die geef ik graag.
Download onderstaand document.

Starten met “verbeteren”?

Denk maatwerk, want zo'n verbeterbord moet wel passen in de werkwijze. De website bevat enkele voorbeelden. Laat ons meedenken in de oplossing die voor uw situatie werkt.

Succes!
Marlou

 

Reageer op dit artikel
  •  
    3 maart 2016 | 22:10 Gast: Peter van Vliet
    reageer op dit bericht

    Ik heb al meerdere zaken ingevoerd. Het project bord geeft heel veel informatie en door het visuele karakter gaan de meetings sneller en beter. Het enige is dat je het wel bij moet houden en mensen moet betrekken bij het bord.

    •  
      4 maart 2016 | 11:17 TnP medewerker: Marlou van Jaarsveld
      reageer op dit bericht

      Klopt helemaal Peter, dat is denk ik ook het meest lastige. De kunst is om de verantwoordelijkheid/ betrokkenheid bij de medewerker zelf neer te leggen. Als Manager wil je dat ze dat zelf gaan voelen. Als het een toegevoegde waarde is voor hen zal dit wat makkelijker gaan. Heb je ze die vraag al eens gesteld? Wat brengt dit bord jullie?
      Succes!